Kannanotto  //

Yhdenvertaisuus adoptioprosessissa ei ole keneltäkään pois

Kansallinen sateenkaariryhmä – Kasary ry on seurannut huolestuneena Kokoomuksen Nuorten Liiton (KNL) tuoreen puheenjohtajan Susanna Kosken ympärillä vellovaa kohua. Erityisesti Kosken kanta samaa sukupuolta olevien parien adoptio-oikeudesta herättää ihmetystä.

”Mihin perustuu Kosken huoli, että adoptio-oikeuden laajentaminen samaa sukupuolta oleviin pareihin heikentäisi heteroparien mahdollisuuksia adoptoida? Maista, joissa homoparien adoptio ei ole sallittu, luovutetaan edelleen lapsia ruotsalaisperheisiin, vaikka Ruotsissa on jo yhdenvertainen adoptio-oikeus. Lisäksi tulee ottaa huomioon, että on nimenomaan adoptiolasten etu, että potentiaalisten rakastavien vanhempien määrä kasvaa. Tällöin myös todennäköisyys sijoittua parhaaseen mahdolliseen perheeseen paranee”, ihmettelee Kansallisen sateenkaariryhmän puheenjohtaja Janne Hälinen.

Kansallinen sateenkaariryhmä yhtyy Kokoomuksen Opiskelijaliitto Tuhatkunta ry:n näkemykseen, jonka mukaan mahdollisuuksien tasa-arvo, suvaitsevaisuus ja välittäminen ovat keskeisiä tekijöitä, joiden varaan suomalaista yhteiskuntaa tulee rakentaa. ”Avioliiton myötä tulevat oikeudet ja velvollisuudet – myös mahdollisuus adoptioon – ovat keskeisiä länsimaisen sivistyksen ja ihmiskäsityksen merkkejä. Parhaiden mahdollisten adoptiovanhempien etsiminen on viranomaisten tehtävä, mutta samaa sukupuolta olevia pareja ei tule kategorisesti rajata sen mahdollisuuden ulkopuolelle. Adoptiossa on kuitenkin kyse lapsen, eikä adoptiovanhempien edusta”, Hälinen toteaa.

Kansallinen sateenkaariryhmä toivoo, että Koski osaisi katsoa asiaa kokoomuslaisista perusarvoista lähtien. ”Ei voi olla, että toiset ovat tasa-arvoisempia tai vapaampia kuin toiset. Tasa-arvoinen avioliittolaki ei edelleenkään ole keneltäkään pois, vaan lisää monien suomalaisten onnellisuutta. Lisäksi kaavailtu laki jättäisi avioliiton teologisen määrittelyn jatkossakin kirkolle itselleen, eikä pakottaisi kirkkoa muuttamaan nykykäytäntöjään”, Hälinen muistuttaa.