Kannanotto  //

Kasary: Kokoomuksen on ryhdistäydyttävä

Kokoomuksen HLBTI-läheisjärjestö Kansallinen sateenkaariryhmä – Kasary ry on pettynyt eduskunnan lakivaliokunnan tämänpäiväiseen päätökseen valmistella hylkäävä mietintö kansalaisaloitteeseen tasa-arvoisesta avioliittolaista. Kansalaisaloitteen allekirjoitti yli 166 000 kansalaista, ja sillä on Taloustutkimuksen maaliskuussa tekemän mielipidemittauksen mukaan 65 % tuki suomalaisten keskuudessa. Kasary haluaa etenkin muistuttaa tutkimuksen osoittavan, että myös kokoomuksen kannattajista 69 % kannattaa avioliittolain muuttamista kattamaan myös samaa sukupuolta olevat parit.

Kansallinen sateenkaariryhmä on pahoillaan, että lakivaliokuntaan on kokoomuslaisista valikoitunut suhteettoman suuri edustus kansalaisaloitteen vastustajia. Kasary katsoo, ettei kokoomuksen edustajien, Anne Holmlundin, Markku Mäntymaan ja Kari Tolvasen, toiminta ole ollut kansan tahdon tai puolueen edun mukaista. Vastavuoroisesti Kasary haluaa lämpimästi kiittää kansanedustaja Jaana Pelkosta, joka on tarmokkaasti ja johdonmukaisesti toiminut avioliittolain ajantasaistamisen ja puolueen hyväksi lakivaliokunnassa ja sen ulkopuolella.

“On surullista, miten tietyt edustajamme toimivat lyhytkatseisesti Suomen kansaa, maan kansainvälistä mainetta ja kokoomuspuoluetta vastaan vastustaessaan seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen yhdenvertaista asemaa lainsäädännössä”, suomii Kansallisen sateenkaariryhmän puheenjohtaja Janne Hälinen lakivaliokunnan aloitteen hylkäämistä puoltavia edustajia.

Kansallinen sateenkaariryhmä kehottaa puolueen johtoa ja eduskuntaryhmää välittömään ryhtiliikkeeseen puolueen julkisuuskuvan korjaamiseksi vastaamaan puolueen jäsenistön ja äänestäjien tahtoa. Puolue on puoluekokouksessa selkein äänin hyväksynyt myönteisen kannan ottamisen tasa-arvoiseen avioliittolakiin ja siten sitoutunut edistämään asiaa.

“Jos tasa-arvoinen avioliittolaki tullaan hylkäämään eduskunnan suuren salin käsittelyssä, tulevat sen seuraukset väistämättömästi vahingoittamaan kokoomuksen julkisuuskuvaa eduskuntavaalien alla”, Hälinen muistuttaa puoluejohtoa.

Kasary kutsuukin kaikkia kokoomuslaisia mukaan Helsinki Pride -kulkueeseen tekemään irtiotto lakivaliokunnan näkemyksesta ja osoittamaan tukensa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöille sekä tasa-arvoiselle avioliittolaille.