Kannanotto, Uutinen  //

Kasary: Kokoomuksen paikka on Pridessa

Kansallinen sateenkaariryhmä Kasary kokee Helsinki Priden päätöksen sulkea kokoomus pois yhteistyökumppaneista erittäin ongelmallisena. Kokoomus on päättävissä elimissään vahvistetuissa virallisissa ohjelmissa sekä teoissaan sitoutunut edistämään seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeuksia. Puolue on kannattanut virallisesti translain modernisointia vuodesta 2018 lähtien ja seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kohdistuvien eheytyshoitojen kriminalisointia vuodesta 2020.

Kokoomuksen periaateohjelman mukaan vapauden ydintä on täysivaltaisen yksilön itsemääräämisoikeus itseään koskevissa asioissa sukupuoleen, ikään, katsomukseen, seksuaaliseen suuntautumiseen, syntyperään, yhteiskunnalliseen asemaan tai muuhun taustaan katsomatta. Yksilönvapaus on kaikkia kokoomuslaisia yhdistävä arvo, joka itsessään sitouttaa puolueen tukemaan liberaalidemokraattista ja länsimaista arvopohjaa. Tähän arvopohjaan kuuluu automaattisesti sorrettujen puolustaminen ja eri vähemmistöjen vahva tukeminen.

Pride-liike on perinteisesti yhdistänyt kaikki ne voimat ja tahot, jotka haluavat antaa tukensa seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen aseman vahvistamiseksi. Siksi on erittäin ikävää, että puolue, joka on väitteistä huolimatta työskennellyt päämäärätietoisesti yhdenvertaisuuden eteen heitetään ulos maan näkyvimmästä ihmisoikeuksia puolustavasta tapahtumasta kevein, pelkkiin mielikuviin perustuvin syin. Tällä tavoin ei edistetä mitenkään tasa-arvoisemman ja edistyksellisemmän Suomen rakentamista.

Kasary on viime vuosina osallistunut Helsinki Pride -yhteisön kehotuksesta osana Kansallisen Kokoomuksen blokkia Pride-kulkueeseen. Kasarylaiset ovat Setan jäseniä, jotka eivät nyt tiedä ovatko tervetulleita kulkueeseen. Tämän epävarmuuden lisäksi toinenkin asia on vailla vastausta: Onko Helsinki Pride -yhteisön hallituksen mielestä aidosti kaikki ihmisoikeuksia tukevat tahot tervetulleita mukaan Prideen? Tällä hetkellä näyttää siltä, että Helsinki Pride haluaa mielivaltaisesti sulkea pois luontevia yhteistyökumppaneita, mikä ei ole kenenkään edun mukaista.

Kasary on Setan jäsenjärjestö ja kokoomuksen läheisjärjestö.

Kasary