Tuore uutinen kertoo konduktöörin opastaneen junassa ihmisiä äänestämään seuraavissa vaaleissa puoluetta, joka ei kannata rautatieliikenteen kilpailuttamista, mutta mikä kannattaisi rautatieliikenteen lisäämistä. On selvää, että rautatieliikenteessä on ongelmia, varsinkin näin talvisaikaan suuren lumimäärän vuoksi.
Suomessa rautateiden ylläpidosta vastaa Ratahallintokeskus, ei VR. Ratahallintokeskuksen keskeisin työrukkanen on VR-Rata, joka on Suomen suurin ratojen rakentaja. Tämä järjestely mahdollistaa uusien toimijoiden tulon rautateille. Lainsäädännön puolesta rautateille on saanut tulla kilpailijoita jo muutaman vuoden.
Lentoliikenteessä olemme tottuneet nk. halpalentoyhtiöihin, joiden matkustajavolyymit ovat suuria. Matkustajavolyymit on saatu suureksi halvoilla hinnoilla. Itsekin olen lentänyt Tampere-Dublin menopaluumatkan parilla kympillä. Miksei tämä liiketoimintamalli toimisi rautateilläkin? Ehkä siihen on jokin syy, koska meillä ei vielä ole ”halpajunayhtiöitä”.
Liikenneministeri Vehviläinen (kesk.) on väläyttänyt, että pääkaupunkiseudun junaliikenteessä voitaisiin kokeilla kilpailuttamista. Metropolialueella olisi matkustajapotentiaalia, mutta itse näkisin mielelläni jonkinlaisen halpajunan liikennöivän myös Tampereelta ja Turusta Helsinkiin.