Kannanotto  //

Hallitus, älkää vesittäkö translakiuudistusta!

Kannanotto 1.2.2021

Marinin hallituksen hallitusohjelmaan on kirjattu translain kokonaisuudistus, jossa lisääntymiskyvyttömyysvaatimuksesta luovutaan ja sukupuolen juridinen vahvistaminen ja lääketieteelliset hoidot erotetaan toisistaan. Hallitus onkin viimein asettamassa työryhmän valmistelemaan translakiuudistukseen liittyvää lakiesitystä maaliskuussa 2021. Kansallinen Sateenkaariryhmä – Kasary ry iloitsee siitä, että olemme nyt menossa kohti inhimillisempää ja oikeudenmukaisempaa Suomea.

Tärkeä uudistus uhkaa kuitenkin vesittyä hallituspuolue keskustan takia. Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen kirjoitti Twitterissä 27.1.2021, että ”alaikäisiä ei siis tule mukaan” vastauksena transvastaiseen twiittiin, jossa Kurvinen mainittiin. Alaikäisten jättäminen uudistuksen ulkopuolelle olisi ruma isku niille nuorille, jotka ovat nykytilanteessa uskottavan avun saavuttamattomissa.

”On surullista katsottavaa, kun hallituksen yhdenvertaisuusteot joutuvat Kurvisen käsittelyssä populistisen kauhistelun kohteeksi. Ne jatkavat lopulta eteenpäin omituisina kompromisseina, joissa varsinaiset uudistukset jätetään seuraavalle keputtomalle hallitukselle”, toteaa Kasaryn puheenjohtaja Max Laihonen, ja mainitsee esimerkkinä lässähtäneen henkilötunnusuudistuksen.

Monet puolueet, kuten kokoomus, ovat muodostaneet virallisen kantansa translakiuudistukseen yksilön itsemääräämisoikeus vahvasti huomioiden. Edellä mainittu tarkoittaa muun muassa sitä, että sukupuolen korjaaminen on mahdollista alle 18-vuotiaalle henkilölle. Pieni lapsikin voi jo määrittää oman sukupuolensa. Sukupuolen moninaisuuden osaamiskeskuksen mukaan ”lapsen sukupuoli-identiteetti, eli lapsen sisäinen kokemus omasta sukupuolestaan, alkaa kehittyä jo varsin varhain, 2–4-vuoden iässä.” Sukupuolen moninaisuuden osaamiskeskus on Seta ry:n erillisyksikkö, joka tarjoaa ammatillisia neuvontapalvelua sukupuolivähemmistöihin kuuluville ihmisille ja heidän läheisilleen sekä asiantuntija- ja koulutuspalveluita.

Kokoomus on puoluekokouksessaan 2018 hyväksynyt translakikannan, joka antaa mahdollisuuden alle 18-vuotiaille korjata oma sukupuoli. Kasary kannustaakin oppositiossa istuvia kokoomuksen kansanedustajia edistämään puolueensa puoluekokouskannan toteutumista, mikäli hallituksen esitys jää vajaaksi.

Ei tehdä translain uudistuksesta hetu-uudistuksen kaltaista farssia. Toteutetaan translakiuudistuksen kerralla kuntoon, jottei tulevien hallitusten tarvitse korjailla torsoksi jääneen lain puutteellisuuksia.

Kansallinen sateenkaariryhmä – Kasary ry

Lisätiedot:
Max Laihonen, puheenjohtaja
puheenjohtaja@kasary.fi

Kansallinen sateenkaariryhmä – Kasary ry on Setan jäsenjärjestö. Kasaryn tarkoituksena on toimia kokoomuslaisen sateenkaariväen yhdistävänä tekijänä ja toimia sateenkaarikansan kokoomuslaisena äänitorvena yhteiskunnallisessa keskustelussa.