Kannanotto  //

Taannutetaan vanhoillisuus! – Ministeri Tavio on väärässä

Tänään aiemmin Suomen ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Ville Tavio ilmoitti MTV:n uutisille, että Suomi jää Ukrainan jälleenrakentamiseen liittyvän tasa-arvoliittouman ulkopuolelle. Syynä Suomen jäämiseen pois liittoumasta on liittouman tarkoitus edistää myös seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen asemaa. Liittoumaan kuuluuvat muun muassa Ruotsi, Norja, Tanska ja Iso-Britannia.

Kasary näkee ministeri Tavion toiminnan edustavan taantumuksellista ideologiaa, joka ei ole osa länsimaiden modernia linjaa ja henkistä ilmapiiriä. Lähestulkoon kaikki Länsi-Euroopan maat Italiaa lukuun ottamatta ovat ottaneet käyttöön sukupuolineutraalin avioliittolain. Nykyään myös Viro hyväksyy samaa sukupuolta olevien henkilöiden avioliitot.

Ukrainalaiset sotilaat taistelevat venäläisiä miehittäjiä vastaan vapauden ja demokratian puolesta. Monen Ukrainan kansalaisen toiveissa siintää vauras ja vahvasti länteen suuntautunut Ukraina, joka kuuluu sekä puolustusliitto Natoon että Euroopan unioniin. Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen oikeudet ovat olennainen osa Länsi-Euroopan maiden hallintoa, mikä erottaa meidät selvästi autoritäärisistä valtioista kuten Venäjästä. Ukraina on myös itse halunnut, että gender-näkökulma on osa liittoumaa.

Neuvostoliiton miehityksestä ja kommunismin ”homous johtuu kapitalismin rappiollisuudesta” -ajattelusta johtuen seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen asema on itäisessä Euroopassa pääosin länttä heikompi. Suomen ei tule esittäytyä vanhoillisena maana vähemmistöjen aseman suhteen, vaan näyttäytyä osana edistyksellistä läntistä rintamaa yhdessä muun muassa Ison-Britannian, Saksan ja Pohjoismaiden kanssa. Hallituksen tuoreimman ulko- ja turvallisuuspoliittisen selonteon mukaan Suomi jatkaa pitkän aikavälin ihmisoikeuspoliittista linjaansa, johon olennaisena osana kuuluu seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen aseman tukeminen.

Ukrainalaiset taistelevat myös sen puolesta, että jokaisella on oikeus elää omannäköistä elämää ilman pelkoa vainosta. Suomen on tehtävä kaikkensa tukeakseen Ukrainaa taistelussa venäläisiä miehittäjiä vastaan, mihin kuuluu myös länsimaisen arvopohjan vahvistaminen Ukrainassa. Vähemmistöjen oikeudet ovat olennainen osa tätä arvopohjaa.

Kuten Nälkämaan laulussa kuulijaa kehotetaan taannuttamaan vanhoillisuus, tulee se taannuttaa myös Suomen ulkopolitiikasta. Ministeri Tavio on yksiselitteisesti väärässä kantansa kanssa.